قانون اخذ عوارض از بازیهای آنلاین و رایانهای خارجی وضع می شود/ تهدید جدی پیش روی بخشی از صنعت نوپای اپلیکیشن ایران
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۴۷۳۶۹۸
در لایحه پیشنهادی بودجه سال 97، بندی در جدول شماره 5 (درآمدها، واگذاری داراییهای سرمایهای و واگذاری داراییهای مالی بر حسب قسمت، بخش، بند، اجزا در سال 97) به شماره طبقهبندی 160178 وجود دارد (صفحه 56) که بر اساس آن مقرر شده 10درصد از فروش بازیهای برخط خارجی و بازیهای رایانهای خارجی به مبلغ 200 میلیارد ریال به عنوان عوارض دریافت شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*دریافت 10درصد عوارض از فروش بازیهای آنلاین خارجی قانون می شود
پیش بینی این ماده با واکنش فعالان صنعت بازی رو به رو و انتقاد بر انگیز شد.
برخی معتقدند دریافت این عوارض، علاوه بر مغایرت با مواد 43 و 45 قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، به تولید، اشتغال و اقتصاد این صنعت ضربه میزند و برای بازارهای رسمی داخلی و به طور کلی صنعت اپلیکیشن موبایل در کشور چالشهایی جدی ایجاد میکند.
موضوع دریافت عوارض از بازی های خارجی، در حالی در لایحه بودجه سال 97 گنجانده شده است که پیش از این در لایحه بودجه سال 96 در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده بود و همچنین در آبان امسال در سازمان مدیریت و برنامهریزی نیز پس از کارشناسیهای لازم رد شده بود.
*نگرانیها از اثرات متعدد دریافت عوارض بر صنعت بازی
فعالان و کارشناسان این صنعت معتقدند دریافت عوارض از بازی خارجی تاثیراتی بر تولید، اشتغال و اقتصاد کشور خواهد داشت از جمله اینکه اخذ عوارض و افزایش قیمت بازی خارجی، کاربران را به سوی فروشگاههای برنامه موبایل خارجی و مراجع غیررسمی سوق میدهد.
این رویه علاوه بر خروج صددرصدی ارز از کشور امکان نظارت و کنترل بر محتوا را نیز از بین میبرد.
با پیادهسازی طرح دریافت عوارض، این طرح منحصراً درباره فروشگاههای رسمی داخلی انجام خواهد شد و فروش بازیهای خارجی روی مارکتهای خارجی گوگلپلی و اپاستور بدون اخذ عوارض و مالیاتهای مربوطه انجام میشود.
بنابراین رقابت نابرابری میان مارکتهای داخلی و خارجی رقم زده خواهد شد که البته با مواد 43 و 45 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در مغایرت است و به نوعی تبعیض علیه کسبوکارهای بومی خواهد بود.
بی شک یکی از دلایل رشد بازیهای موبایلی در کشور علاوه بر فراگیر شدن اینترنت و گوشیهای هوشمند و علاقمندی مردم به این بازیها را می توان وجود مارکتهای داخلی دانست که امکان خرید و پرداخت را در بازیها فراهم میکنند.
اخذ عوارض و گران شدن بازیهای خارجی در مارکتهای داخلی منجر به فروش این بازیها از طریق مارکتهای خارجی خواهد شد که این تجارت از روش هایی مانند گیفتکارت، کارتهای اعتباری، شارژ حسابهای بینالمللی و فروش کارتهای ویزا و مستر انجام می شود که همان مصداق خروج ارز از کشور است.
همچنان که بررسی بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز که نتایج این تحقیقات در گزارش سال 94 این بنیاد آمده حاکی از فروش مقادیر زیادی از بازی ها از طریق کانالهای غیررسمی است که نشان میدهد حدود 3000 میلیارد ریال فروش بازیهای موبایلی در سال 94 در کشور انجام شده که کل مبلغ فروش بازیها در سال 94 از کانال رسمی بزرگترین فروشگاه اندرویدی در ایران تنها 5 درصد از این مقدار بوده است. سهم زیاد مبادی غیرمجاز فروش بازی در کشور جای تامل دارد.
این تفاوت نشان می دهد که خرید بازی خارجی از کانالهای فاقد مجوز رسمی فروشگاههای برنامه و بازی بسیار آسان و در دسترس است. سختتر کردن رقابت مارکتهای ایرانی با مارکتهای قدرتمند خارجی نه تنها مانع رشد مارکتهای ایرانی خواهد شد، بلکه منجر به قدرتمند شدن مارکتهای خارجی در کشور میشود که به ضرر منافع ملی کشور نیز است.
علاوه بر مارکتهای خارجی، امکان دسترسی کاربران به مراجع غیرقانونی نیز وجود دارد. باید توجه داشت که ماهیت بازیهای موبایل دیجیتالی است و امکان عرضه غیرقانونی و به عبارتی قاچاق این بازیها در مقایسه با کالاهای فیزیکی بسیار آسانتر است. اخذ عوارض و به دنبال آن افزایش قیمت این بازیها منجر به رویآوردن مردم به مراجع غیرقانونی خواهد شد. زیرا بدیهی است عوارضی از وب سایتها و کانالهای فاقد مجوزی که در حال عرضه این بازیها به شکلهای مختلف هستند، دریافت نخواهد شد.
همچنین گسترش و فراگیری کانالهای غیررسمی و فاقد مجوز عرضه اپلیکیشنها باعث از بین رفتن نظارت و کنترل بر محتوای ارایه شده به کاربران بر طبق قوانین کشور خواهد بود در حالی که شرایط نظارت از طریق کانالهای رسمی داخلی امکانپذیر است.
یکی از بزرگترین مزایای مارکتهای ایرانی در اختیار گذاشتن فرصت برابر و بلکه بسیار بیشتر به بازیهای ایرانی برای دیده شدن در کنار بازیهای پرطرفدار خارجی است که با مراجعه کاربران به مارکتهای خارجی و مراجع غیرقانونی این فرصت از بین خواهد رفت و به تولید ملی آسیب خواهد رسید.
بنابراین مادامی که دسترسی به نسخه غیرقانونی بازیها با قیمتی ارزانتر و به سادگی امکانپذیر است، اخذ عوارض موانع تازهای بر سر راه صنعت بازی سازی ایران ایجاد خواهد کرد.
*افزایش هزینه انتشار رسمی بازی در ایران
اخذ عوارض و افزایش هزینه انتشار رسمی در بازار ایران، توسعهدهندگان خارجی را به سوی فروشگاههای برنامه موبایل خارجی و مراجع غیررسمی سوق میدهد که این امر، تضعیف بدنه صنعت داخلی را به دنبال خواهد داشت. قطع ارتباط بازیساز خارجی با ناشر ایرانی، مانع انتقال دانش و تخصص تولید بازی به داخل کشور نیز خواهد شد.
در برخی صنایع وقتی محصولی فیزیکی وارد کشور میشود مقدار زیادی از سود حاصل از فروش به خارج از کشور میرود، در صورتی که بازیهای موبایلی باید از طریق مارکتهای ایرانی به فروش برسند و 30درصد از فروش را مستقیما به مارکتها پرداخت کنند.
ساز و کار مارکتهای فروش اپلیکیشن موبایلی بدین صورت است که سهمی از فروش که معمولاً 30درصد است، بابت ارائه خدمات میزبانی برای خود، برمیدارند.
علاوه بر این بسیاری از بازیهای خارجی برای شروع فعالیت در ایران نیازمند خدماتی از قبیل پیادهسازیهای فنی، فارسیسازی، بومیسازی، پشتیبانی و فعالیتهای تبلیغاتی هستند که از طریق ناشران داخلی انجام میشود. به این ترتیب ناشران داخلی بابت این سرویسها در بخشی از درآمد بازیها که بعضاً به 40 درصد میرسد، سهیم میشوند. به این درصدها، مالیات بر ارزش افزوده (9٪) و سایر مالیاتهای متعلق را نیز بیفزایید. باقیماندن این سهمها از حجم فروش بازیهای خارجی در ایران در نهایت منجر به رشد اکوسیستم صنعت اپلیکیشن موبایل میشود.
علاوه بر این از فعالیت صنعت بازیسازی در ایران کمتر از 10 سال میگذرد، در حالی که این صنعت سابقهای 45 ساله در دنیا دارد. سخت کردن فعالیت توسعهدهندگان بازیهای خارجی در ایران به معنای سختتر کردن تعامل و رابطه با این شرکتهاست. در حالی که تسهیل فعالیت قانونی این شرکتها در ایران منجر به باز شدن بیشتر درهای مبادله اطلاعات و همکاری و به دنبال آن انتقال دانش بازیسازی به ایران میشود.
با اعمال عوارض شاید در کوتاه مدت سودی حاصل شود اما در دراز مدت باعث بیرغبتی بازیسازان خارجی به ورود به ایران از طریق کانالهای رسمی کشور میشود که به معنای از دست رفتن درآمد مارکتها و ناشران و نیز انتقال دانش به کشور است.
*دریافت عوارض از محصول خارجی تضمین توسعه صنعت داخلی نیست
توسعه کمی و کیفی صنعت داخلی، لزوماً با دریافت عوارض از محصولات خارجی، ایجاد نمیشود.
تجربه در صنایع مختلف مانند خودروسازی ثابت کرده است که عوارض از محصولات خارجی لزوماً منجر به بهبود کیفیت محصولات داخلی نشده است. صنعت برنامههای جانبی موبایل در کشور بنا به نیاز مردم و توسط بخش خصوصی ایجاد شد و سپس با سرعت گسترش یافت، و ادامه این رشد نیز توسط فعالان این صنعت با توجه به جذابیتهای آن و کشش بازار، انجام خواهد شد.
در جدول زیر برنامهی ساماندهی و توسعه رسانهها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال به شماره دستگاه/برنامه 1705016000 در صفحه 20 پیوست شماره 4 (اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی بر حسب برنامه، فعالیت و بهای تمام شده) لایحه بودجه کل کشور در سال 96 و 97 مقایسه شده است.
شماره دستگاه /برنامه
موضوعبودجه سال 96 (میلیارد ریال)
بودجه سال 97 (میلیارد ریال)
درصد افزایش1705016004
حمایت از آموزشهای تخصصی بازیهای رایانهای
5 21 3201705016007
حمایت از بازیهای رایانهای مروج فرهنگ ایرانی اسلامی
40 158 295 1705016015حمایت و نظارت بر تدوین سیاستهای رتبهبندی بازیهای رایانهای
20
34 701705016021
نظارت بر محتوای فرهنگی بازیهای رایانهای
25 35 40منبع: اکوفارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۴۷۳۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل میکند
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، به گفته ۴ منبع آگاه پس از تصویب قانون فروش یا ممنوعیت تیک تاک در آمریکا، بایت دنس(مالک اپ) ترجیح می دهد در صورت عدم وجود گزینه های قانونی برای مقابله با قانون مذکور به جای فروش پلتفرم، آن را در آمریکا تعطیل کند.
به گفته آنها الگوریتم های تیک تاک که برای فعالیت به آنها اتکا کرده برای کل عملیات های بایت دنس اهمیت دارند و به همین دلیل احتمال فروش اپلیکیشن با با الگوریتم های بعید به نظر می رسد.
حساب های کاربری تیک تاک بخش کوچکی از درآمد کل بایت دنس و کاربران فعال روزانه آن را تشکیل می دهند، بنابراین شرکت مادر ترجیح می دهد در بدترین حالت، به جای فروش آن به خریداران آمریکایی، تیک تاک را در آمریکا تعطیل کند.
تعطیلی تیک تاک تاثیر اندکی بر کسب وکار بایت دنس دارد و شرکت الگوریتم های اصلی خود را از دست نمی دهد. این درحالی است که بایت دنس از اظهار نظر در این باره خودداری کرده ست.
این شرکت دیروز بیانیه ای در پلتفرم Toutiao (متعلق به خود بایت دنس) منتشر و اعلام کرد هیچ برنامه ای برای فروش تیک تاک ندارد.
این بیانیه در حقیقت پاسخی به مقاله نشریه اینفورمیشن بود که در آن اشاره شده بود بایت دنس مشغول بررسی گزینه های مختلف برای فروش کسب و کار تیک تاک در آمریکا بدون الگوریتم هایی است که ویدئو را به کاربران توصیه می کند.
از سوی دیگر زی چو مدیر ارشد اجرایی تیک تاک نیز روز چهارشنبه هفته گذشته پیش بینی کرد این شرکت برنده چالش قانونی برای جلوگیری از اجرای قانون مذکور می شود.
لایحه مذکور که در هفته گذشته در سنا تصویب شده بود، به امضای جو بایدن رییس جمهور آمریکا رسیده و هم اکنون به قانون تبدیل شده است. دولت بایدن لایحه ای را امضا کرده که به تیک تاک تا ۱۹ ژانویه فرصت می دهد کسب وکار خود در آمریکا را بفروشد یا با ممنوعیت در فروشگاه های اپلیکیشن روبرو شود.
کد خبر 6088959